In april 2013 verscheen het boek ‘Pedagogisch kader gastouderopvang’. Dit boek levert een belangrijke bijdrage aan de groeiende kwaliteit van gastouderopvang. Het is, in opdracht van BKK, geschreven door Marianne Boogaard, Maartje van Daalen en Mirjam Gevers van Kohnstamm Instituut en Josette Hoex van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

BKK koos voor Kohnstamm en NJi vanwege hun verbinding met de wetenschap en hun onderscheidende visie op gastouderopvang en het belang van een eigen Pedagogisch kader. De interactieve manier waarop het Pedagogisch kader samen met de branche ontwikkeld wordt gaf de doorslag. Het boek is een combinatie van praktijkkennis en -ervaring en wetenschappelijke inzichten uit pedagogiek en ontwikkelingspsychologie. De schrijvers van de theoriehoofdstukken zijn: Marianne Boogaard, Mirjam Gevers en Maartje van Daalen en Josette Hoex. De praktijkhoofdstukken zijn geschreven door Clarine de Leve, Maria Jongsma, Ine van Liempd, Ans Vermeulen, Annet Weterings en Petra Otten. Alle auteurs voerden gesprekken met gastouders zelf. Zo is het niet alleen een boek voor, maar vooral ook van de gastouderopvang.

Het boek is te gebruiken:

• als basis voor het pedagogisch beleidsplan van het gastouderbureau en het eigen pedagogisch werkplan van de gastouder;
• als vraagbaak en inspiratiebron voor de dagelijkse opvangpraktijk van de gastouder;
• als ondersteuning voor de bemiddelingsmedewerker bij de begeleiding van gastouders;
• als informatiebron in de contacten tussen gastouders en ouders;
• als lesmateriaal in opleidingen en bijscholing.

Bestel het boek bij Bohn Stafleu van Loghum
Download het Pedagogisch kader gastouderopvang