Praktijkverhalen


Hoe gebruiken andere organisaties het pedagogisch kader? Lees hieronder enkele voorbeelden. Wil je jouw ervaringen delen, laat het ons dan weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Pedagogisch medewerker Amy Verhees gebruikte het Pedagogisch kader in haar opleiding en voor het nieuwe observatiesysteem van Villa Vrolijk. Haar leidinggevende vond het super en stond er open voor. “In het werkoverleg heb ik er over verteld en gezegd: ‘Jullie krijgen een kopie van de nieuwe observatielijsten. We beginnen er morgen mee’. Het ging heel gemakkelijk.”

TintelTuin wil op alle ruim 60 locaties eenduidig beleid neerzetten. Het zoeken naar de juiste vorm was een proces van jaren. Inmiddels vormt het Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar de basis voor een doordacht pedagogisch beleidsplan. "Maar daarmee ben je er nog niet", vertelt directeur Cor Schuurman.

“Ik kan me voorstellen dat je het boek als uitgangspunt gebruikt”

“De pedagogische onderwerpen met de pedagogisch medewerkers bespreken? Dat doet meestal de senior.” Henriette Koops is clustermanager van één kinderdagverblijf, drie peuterspeelzalen en drie bso’s bij KMN Kind&Co. Samen met pedagogisch medewerker Sander Tuitel vertelt ze over het gebruik van het Pedagogisch kader in haar locaties: “Soms nemen we in de nieuwsbrief aan de ouders teksten uit het Pedagogisch kader op.”

Bo is er!

De pedagogisch medewerkers van Kindkracht 0/12 wilden graag meer ondersteuning bij het pedagogisch werken op de groep. De leidinggevenden wilden meer zicht op de uitvoering van het Kinderbeleid. Met opleidingsbudget van BKK realiseerde Kindkracht Bo is er!, een maatwerkaanpak voor meer pedagogisch bewustzijn en kwaliteit op de werkvloer.

Een kindermenu met negen gangen; Het Pedagogisch Kookboek

“Vroeger was opvang ook gewoon opvang. Maar deze maatschappij en onze kinderen vragen meer dan dat. Kinderstad voelt het daarom als een noodzaak om ontwikkelingsgericht te werken en zowel de kinderen als de medewerkers ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.”

Aan het woord is Corla Damen, unitmanager bij Kinderstad.

Kinderstad is een kinderopvangorganisatie in de regio Tilburg, met zo’n 90 locaties en alle opvangvormen. Inmiddels heeft de organisatie meerdere ‘Kindercentra voor Zorg en Ontwikkeling’, die op hun beurt onderdeel kunnen zijn van multifunctionele accommodaties (MFA’s) waarin kinderopvang, school, consultatiebureau en andere wijkvoorzieningen gebundeld worden. Doel binnen de opvang is ontwikkelingsgericht spelen met kinderen, op een eenduidige manier, binnen de hele organisatie en alle opvangvormen. Ook eenheid in inrichting en ruimtegebruik horen daarbij. Centraal in de benadering staat de pedagogisch medewerker of, zoals beleidsmedewerker Carolien Schiks het zegt: “Het kind is de motor, de pedagogisch medewerker is de brug.”

Bij dit verhaal staat een filmpje. Bekijk eens een stuk en bedenk wat je allemaal ziet, voordat je verder leest. Wat jou opvalt als je een bepaalde situatie bekijkt, wordt bepaald door jouw kijk op de wereld. Iedereen kijkt door haar eigen 'bril', waarvan de glazen geslepen zijn door de kennis en ervaringen die zij in de loop van haar leven heeft opgedaan. Maar wat als je nu eens de bril van je buurvrouw opzette? Of die van je zoon? Dat is wat de methodiek Z’evenZien beoogt: de wereld bewust vanuit een ander perspectief bekijken dan je gewend bent te doen.

"Pedagogisch beleid hoort te leven, elke dag"

"In het pedagogisch kader is een prachtige koppeling gemaakt tussen theorie en praktijk, en dat wilde ik in onze organisatie ook", vertelt Willy Kooijman, directeur van Kinderopvang Frida dida in Rotterdam. Frida dida gebruikt het BKK-opleidingsbudget om het Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar in het dagelijks handelen van de pedagogisch medewerkers echt te laten leven.

“We merken dat we niet zoveel van elkaar verschillen”

De peuterspeelzaal en kinderdagopvang van de Bieënkorf in Wijhe in hun oude vorm gaan verdwijnen. Er komt één nieuwe pedagogische aanpak, die het beste van beide opvangvormen combineert. De pedagogisch medewerkers werken deze zelf uit, met behulp van het Pedagogisch kader. “Omdat we in september starten moesten we zo snel mogelijk het dagritme in kaart hebben”, vertelt leidinggevende Marlies Bulder, “Er moest één programma uitkomen.”

“Twee tot drie keer per maand in handen.”

Pedagogisch medewerker gaat zelf aan de slag met Pedagogisch kader

“Er staan veel leuke dingen in. Voor de groep, voor de kinderen en voor onszelf.” Pedagogisch medewerker Jorieke Kroezen besloot het Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar zelf aan te schaffen en te lezen, toen haar vestigingsmanager enthousiast over het boek vertelde. Tijdens de opleiding heb ik wel kleine dingetjes van verschillende pedagogen geleerd, in losse vakken, maar nooit zo samenhangend in één boek bij elkaar.” Na haar opleiding SPW3 en SPW4 ging Jorieke Kroezen in 2008 werken bij kinderdagverblijf Dol.Fijn in Vroomshoop, een locatie van kinderopvang De Cirkel in Almelo. Ze vindt veel dingen uit het Pedagogisch kader heel herkenbaar en bruikbaar in de praktijk: “Als je een visie op de praktijk moet schrijven voor een nieuwe organisatie kan je het Pedagogisch kader goed gebruiken.”