“Door het gewone werk levend te houden, houd je mensen enthousiast.”

Kinderdagverblijf de Hoepel in Apeldoorn is klein, groen en door BKK geselecteerd voor deelname aan de pilot Lerende organisatie in de kinderopvang. “Als medewerkers leren meedenken en zelf kritischer worden,” aldus directeur Angelique van den Anker, “komt dat ten goede aan de kwaliteit van de organisatie.” Zij riep de hulp in van pedagogisch beleidsmedewerker Mary Blaak om de teams van de Hoepel daarbij te helpen.

“We willen echt dat alle lagen meedoen.”

Hoe richt je een organisatie zo in dat mensen blijven leren? En hoe breng je dat leerproces op gang? Kindercentrum ‘t Kickertje is één van de elf deelnemers aan de BKK-pilot Lerende organisaties in de kinderopvang. “We zijn op weg. In een volgende fase gaan we focussen op een beperkt aantal onderwerpen.” Projectleider Monique Groenewegen heeft veel te vertellen.

“We willen als organisatie professionaliseren én de kleinschaligheid en intieme sfeer behouden.” ’t Kickertje van Stichting Kinderopvang Schipluiden heeft vijf locaties, vijfhonderd kindplaatsen en 88 pedagogisch medewerkers. Sinds 2010 ondersteunt Monique, samen met Maureen Mols, beleidsmedewerkers pedagogiek, ’t Kickertje. Zij ondersteunen en stimuleren pedagogisch medewerkers en leidinggevenden bij het ontwikkelen van een lerende en onderzoekende houding tijdens het werken met kinderen.