Hoe zit het met jouw algemene kennis over de griep?

In de volksmond praten we regelmatig over ‘de griep’. Maar wat houdt deze ziekte nu precies in? Gebruiken we de term wel voor de juiste kwalen? Wat weet jij eigenlijk over de griep? Dat is best een interessante vraag, zeker wanneer het herfstseizoen er weer aankomt. Een periode waarin we vaak de griep noemen, al dan niet terecht overigens. De gemiddelde Nederland blijkt namelijk helemaal niet zoveel over de groep te weten. Het is dus helemaal niet vreemd wanneer dit bij jou ook het geval is. Laten we ons eens verdiepen in de griep, oftewel influenza zoals de officiële medische term is.

Wat is de griep?

Wanneer onze slijmvliezen ontsteken van keel en neus, kan er sprake zijn van de griep. Maar dat hoeft zeker niet! Je kunt deze klachten ook krijgen door andere oorzaken, bijvoorbeeld door een allergische reactie. Ontstoken slijmvliezen zorgen voor verkoudheid, soms ook koorts. Griep wordt veroorzaakt door een virus. Er zijn verschillende soorten griepvirussen. Ieder jaar veranderen de virussen ook weer een beetje en komen er nieuwe soorten bij. Ook andere virussen zorgen voor verkoudheidsklachten, maar behoren niet tot de griep.

Welke symptomen horen bij de griep

Verkoudheidsklachten en koorts zijn veel voorkomende klachten bij de griep. Daarnaast kun je ook van andere symptomen last krijgen. Onverklaarbare spierpijn is bijvoorbeeld een veelgehoorde klacht. Hoofdpijn, koude rillingen en vermoeidheid horen er helaas ook bij als je de griep hebt. Ook keelpijn en een droge hoest zijn veelvoorkomende symptomen. Veel mensen zijn wel bekend met deze lijst van symptomen van de griep. Lang niet iedereen beseft dat je best heel ziek kunt worden van dit virus. Voor sommige mensen kan het virus zelfs gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld wanneer je een kwetsbare gezondheid hebt door een chronische ziekte of een hoge leeftijd.