Een aantal weetjes over onze aarde

De aarde is de enige leefbare planeet in ons zonnestelsel. Ons zonnestelsel bevat nog een groot aantal aan andere planeten. Er is geen bewijs van leven op deze planeten. De aarde is de enige planeet waar tot nu toe leven is ontdekt. Onze zon brengt ons leven, samen met al het water op onze planeet. Dit komt doordat de zon voor daglicht, groei, jaargetijden en voeding zorgt. Zonder zon zouden er namelijk geen gewassen meer groeien en zullen alle levende wezens uitsterven. De aarde draait elk jaar om de zon heen en om zijn eigen as. In 356,26 dagen is de aarde helemaal rond en is er een jaar om. De aarde draait 366 keer om zijn as. Bovendien is de aarde ook de planeet met de grootste massa in ons zonnestelsel. De aarde heeft een beweegbare korst, dit wordt ook wel “platentektoniek” genoemd. De mantel bestaat uit lava en gesteente. De kern zorgt voor de zwaartekracht. Dit is als het ware een grote magneet van zware metalen.

Ontstaan van de aarde

De aarde is naar schatting zo een 4,6 miljard jaar oud. In het begin waren er alleen vulkanen en gesteente. Bovendien was de mantel van de aarde veel heter dan nu. Er was nog geen leven. De kern van onze planeet is waarschijnlijk ontstaan uit massieve metalen. Uit deze samengesmolten metalen, ontstond een middelpunt aan massa. Eerst kwam er een gaswolk over de aarde te hangen. Deze bestond uit silica. De jonge atmosfeer was een combinatie tussen helium en waterstof. De planeet koelde vervolgens snel af, waardoor er een korst ontstond. De vroege korst werd gevormd uit vulkanisch gesteente dat “basalt” wordt genoemd. Later koelde de aarde opnieuw af en kreeg het een nieuwe atmosfeer. Vulkanische uitbarstingen en ontgassing waren vermoedelijk de oorzaken hiervan. In het hadeïcum tijdperk waren er waarschijnlijk meteorieten van ijs en kometen ingeslagen op aarde. Op deze manier zijn mogelijk onze oceanen ontstaan. Ijsmeteorieten kwamen uit verre uithoeken van ons zonnestelsel en sloegen op meerdere planeten in. Gesteente en hitte waren dus verantwoordelijk voor de korstvorming van de mantel. Op deze manier zijn waarschijnlijk ook onze continenten ontstaan. Vermoedelijk ontstond het eerste leven op aarde uit een reproduceerbaar RNA-molecuul, al komen wetenschappers met meerdere theorieën. De eerste organismen en bacteriën zijn waarschijnlijk 3,5 miljard jaar oud. Dit blijkt uit oude fossielen met deze datering.