De nooit stilstaande geschiedenis van koffie

Onder volwassen mensen is koffie een van de meest populaire dranken wereldwijd. We weten allemaal welk fijn gevoel een goede kop koffie geeft als we net wakker zijn geworden. Sinds de ontdekking van koffie in de 9e eeuw door een jonge geitenhoeder met de naam Kaldi is er altijd wel wat te doen geweest omtrent deze bijzondere drank.

Koffie: een korte geschiedenis

In de 9e eeuw na Christus zou een oplettende jongen de wereldgeschiedenis veranderen. Het viel de jonge geitenhoeder Kaldi op dat zijn geiten, steevast bruisten van energie wanneer ze van een bepaalde plant aten. Na wat uitproberen met de lokale inwoners bleken niet de bessen van deze plant, maar de pitten van deze bessen het bekende stimulerende effect op te wekken. Koffiebonen zijn dus de pitten van de bes van de koffieplant. Toen in de middeleeuwen koffie alsmaar populairder werd onder het klootjesvolk, leidde dat in verschillende landen tot vergaande politieke beslissingen. In de 16e eeuw werd de drank door de machthebbers in Mekka verboden om pas na 30 jaar lang soebatten weer legaal te worden. Wat dichter bij huis poogde koning Charles de Tweede in Engeland een heersende rebellie de kop in te drukken door alle koffiehuizen te sluiten. In 1677 maakte Frederik de Grote zich in Duitsland zo’n zorgen om de economische impact die het koffie slurpende volk kon veroorzaken, dat hij de drank eveneens in de bam deed. Achterliggende gedachte was dat er teveel Duitse valuta naar het buitenland zouden stromen. Nu, in de 22e eeuw, begint koffie een hype te worden als hèt ingrediënt om af te vallen.

Koffie als afslankmiddel

In de sportwereld, met name de fitnesswereld, is koffie een nieuwe rol van betekenis gaan spelen. Door de honger stillende werking van cafeïne enerzijds en de energieboost die koffie geeft anderzijds, hebben steeds meer sporters koffie aan hun dieet toegevoegd. Zo is koffie dus vooral ideaal voor mensen die sporten om af te vallen. Voor aanvang van een workout, maar ook daarna is een goeie bak koffie een ideale maaltijdvervanger voor sporters die van hun buikrolletjes af willen. De commercie is ondertussen al ingesprongen op deze hype met als gevolg dat cafeïne grootschalig wordt aangeboden in de vorm van voedingssupplementen. Vooralsnog zijn er geen harde bewijzen dat een cafeïnepil een beter effect geeft dan een echt bakkie pleur wat betreft de energie stimulerende en honger stillende werking.